Apám szíve

Blokk: Magyar Versenyfilmek

Fazekas Máté Bence filmje egy minden szempontból lecsúszott (elbukott?) apát mutat be, aki családja visszaszerzése érdekében egészen elképesztő tervvel áll elő. Mondjuk, legalább próbálkozik. (Majer Judit)

Deja vu

Blokk: @Midnight

Ebben a francia alkotásban egy fiatal nő egy kávézóban épp elmesélné zagyva álmait egy ismerősének, amikor egészen furcsa dolgok kezdenek történni. Az a néhány hangeffekt tökéletes összhangban van a metsző csenddel, a mű rövidsége ellenére minden belefért, amitől igazi „midnight” hangulatba lehet kerülni. (Majer Judit)

Personne ne s’aimera jamais comme on s’aime

Blokk: @French Kiss

Kedves kis történet két, első szerelmüket átélő alig-tízéves gyerekről, akiket a kényszerű szétválás fenyeget a kislány, Pauline szüleinek válása és anyjának költözése miatt. Már csak a szereplők alakítása miatt is megéri megnézni ezt a filmet, nagyon ügyesen játszanak, igazán helyesek. (Majer Judit)

Sjaak’s Wife Died So He Has to Say Something

Blokk: Nemzetközi versenyfilmek

Sjaak felesége temetési szertartására készül, sután próbál a füzetébe valami búcsúztató szöveget megfogalmazni, miközben körülötte a rideg teremben ütemterv szerint zajlik a ceremónia. Megható tízperces Hollandiából. (Majer Judit)

Szerepzavar 

Blokk: Magyar Versenyfilmek

Minden ember színész. A hétköznapokban állandóan alakít, attól függően, hogy épp mikor és hol van, és persze, hogy kivel. A munkahelyi én szinte nyomaiban sem tartalmazza a magánéleti perszónát, a fáradt, morcos, demotivált hétfői arc pedig fakó mása csupán az energikus hétvégi képpel. Szirmai Márton rövidfilmje ezt a sokoldalúságot dolgozza fel egyedi, sajátosan magyar humorával, miközben felveti a következőt kérdést is: ha elkerülhetetlen, hogy több énünk legyen, miért ne lehetne több “jó” én?

Soma színészkedik, bár nem úgy, ahogy elsőre gondolnánk. Mindennapi helyzetekben alakít karaktereket, pénzért: például eljátssza egy haldokló néninek, hogy az Amerikába utazott, régóta nem látott unokája az; vagy orvostanhallgatóknak játszik súlyos beteget. Soma élete azonban távolról sem idilli – az apja lenézi, a barátnője egy csődtömegnek tartja, és valahogy a munkájában sem leli örömét. Egy nap azonban fordulatot vesz élete, és a Szerepzavar ezt mutatja be.

A 25 perces rövidfilm fanyar, a magyar realitást elénk táró humora szórakoztatóbbá teszi hősünk útkeresésének történetét. Apró, megjegyzésszerű kitekintések ezek a valóságunkba – egyfajta karikatúrái hétköznapi jelenségeknek. Szirmai Márton rendezése és forgatókönyve remekül tárja elénk mindezt, megfelelő ütemezéssel és jó hatásszünetekkel. A nézőnek elég ideje van értelmezni a látottakat, és nem válik sem vontatottá, sem túl hektikussá. Mindennek a középpontjában pedig Friedenthal Zolán meggyőző alakítása áll, aki játszi könnyedséggel kelti életre a megfásult, hétköznapi embert, akinek végre lehetősége adódik tenni valami nagyot.

A Szerepzavar egy kreatív, humoros, de elmés film, amely tökéletesen kihasználja játékidejét arra, hogy szórakoztatva vegyen rá a gondolkodásra, miközben érdekes képet fest a színészetről, mint szakmáról, és a színészetről, mint a hétköznapok szerves részéről. (Rudas Éva)

The Blue Door

Blokk: @Midnight

Angliából érkezett a felhozatalba a Paul Taylor rendezésében készült, alig kilenc perces szösszenet, mely legalább annyira fel tudja borzolni a kedélyedet, mint mondjuk a Kör vagy az Ördögűző. Szavak nélkül teszi, pusztán a látvány és színészi játék szükséges hozzá – igazi csemege! (Majer Judit)