Szinte hihetetlen, de ismét eltelt egy év, ami mozis szempontból elég felemásra sikeredett. A Filmsomnia szerkesztőségének tagjai idén közel 200 premier kritikát publikáltak, ami egészen elképesztő szám. Természetesen ennyi film közül volt amelyik egészen zseniálisra, és volt amelyik vállalhatatlanul rosszra sikerült. Ehhez mérten gyűjtöttük össze nektek az év 10 legrosszabb és legjobb filmjét.

Ahogy már megszokhattátok a rangsor nem csak a mi véleményünk alapján, hanem az IMDb, a Rotten Tomatoes, a Metacritic értékelésének átlagából született meg, hogy így még tisztább képet adhassunk arról, hogy melyek voltak az idei év legjobb és legrosszabb mozijai. A listákra csak olyan filmek juthattak fel, amik a magyarországi bemutatót illetően 2019. január 1 és 2019. december 31 között kerültek bemutatásra. Illetve mind a négy (IMDb, Rotten Tomatoes, Metacritic, Filmsomnia) említett filmes oldalon rendelkezett értékeléssel.

Kezdésnek következzenek 2019 legrosszabb alkotásai, holnap pedig az is kiderül, hogy melyik tíz film volt idén a legjobb!

10. X-Men: Sötét Főnix

A rendezés egyszerűen unalmas, a párbeszédek önismétlőek, az akciók pedig (a végét leszámítva) egyáltalán nem szórakoztatóak, sőt szerintem bántóan amatőrek. Habár nem vagyok az X-Men filmek nagy rajongója, de mindig is értékeltem bennük azt, hogy próbáltak egyfajta többlet tartalmat belevinni a történetbe, a mutánsok és emberek közti kapcsolattal. Ez itt is megjelenik, de olyan gyorsan jelentéktelenné válik, mint homokot vinni a Szaharába. Az alkotók látványosan nem tudtak vele mit kezdeni, pedig a rendező/író Simon Kinberg, már rég óta dolgozott X-Men filmeken, mint producer, de ennek ellenére sem sikerült élettel megtöltenie ezt az egészet. Nincs meg benne a katarzis, nincsenek meg benne a csúcspontok, így az egész film egy huszad rangú TV epizód minőségét képviseli, miközben pedig ez lenne elvileg a lezárása egy 19 éve tartó szériának. És ez az unalmas, kihasználatlan megvalósítás néhány karakterekre is hatványozottan igaz.

IMDb: 5.8 / Rotten Tomatoes: 23% / Metacritic: 43 / Filmsomnia: 50% / Összesen: 44%

9. A gyászoló asszony átka

Az egész alkotáson látszik, hogy az Apáca paneljeire építkezett mind rendezésben, mind karakterekben, mind operatőri munkában és vágásban, mind pedig az írás tekintetében. Annak minden pozitívumát és negatívumát megőrizve és átmentve. Viszont a legszomorúbb az egészben, hogy látszik, hogy önálló mozinak készült csak James Wan nem bízott eléggé a mozi sikerében és ezért beleerőltette a manapság már nem túl stabil lábakon álló filmes univerzumába, ezzel tovább rontva annak renoméját.

IMDb: 5.4 / Rotten Tomatoes: 29% / Metacritic: 41 / Filmsomnia: 50% / Összesen: 44%


8. A bűn királynői

Az IMDB szerint a Bűn királynői egyszerre akciófilm, dráma és krimi, ám sajnálatomra mind a három műfajok belül egy unalmas, a figyelmet lekötni képtelen alkotás. Hogy ez a vágószoba, az írók vagy az első filmes rendező, Andrea Berloff hibája, azt nehéz megítélni, de összességében lehetett volna izgalmasabb és pörgősebb, jobban összerakott film.

IMDb: 5.2 / Rotten Tomatoes: 21% / Metacritic: 35 / Filmsomnia: 60% / Összesen: 42%

7. Csaló csajok

A cselekmény sokszor következetlen és indokolatlan döntésekbe sodorja a karaktereket. Kontextus nélkül megemlítendő, hogy a filmben előkerül egy titkos földalatti bunker, ami egyetlen jelenet poénjai kedvéért került csak bele a filmbe, azonban se előtte, se utána nincsen rá utalás. Ezek az apró irreális helyzetek pedig megbontják egy ilyen típusú vígjáték egységét. Az epizódszereplők indokolatlan döntéseibe pedig beletartozik, hogy sok százezret érő gyűrűket hagynak férfiak nők kezén, holott ennek semmi különösebb alapja nincsen, és a rablások pontosan emiatt nem lesznek elég szórakoztatóak, hiszen az az érzésünk támad, hogy az ebben a világban élő férfiaktól bárki képes kicsalni félmillió dollárt.

IMDb: 5.4 / Rotten Tomatoes: 14% / Metacritic: 35 / Filmsomnia: 60% / Összesen: 41%

6. Anna

Az Anna egy olyan összefércelt zsánerfilm, ami mindenből szinte a legrosszabbat emeli át, egy olyan rendezőtől, aki sokkal jobbat is tudna, de ezt most letolta izommemóriából. Még akkor is kevésbé lennék felháborodva azt hiszem, ha kiderülne Luc Besson Sasha Luss-szal jár és írt neki egy filmet, csak hát közel sem lett olyan, mint az Ötödik elem.
IMDb: 6.6 / Rotten Tomatoes: 35% / Metacritic: 40 / Filmsomnia: 20% / Összesen: 40%

5. Vihar előtt

A Vihar előtt egy elsőre gyatra, összedobott, felületes trópusi ponyva-krimi misztikus elemekkel, amely fő csavaramagyarázat lehet ugyan az eseményekre, de komoly logikai kérdéseket vet fel. Ha azonban könnyed kikapcsolódásként és bűnös élvezetként tekintünk rá, akkor a színészek lelketlen játéka ellenére is szórakoztató lehet; sőt, különcsége is értelmet nyerhet, bár egyéb gyengeségeire véletlenül sem szolgál mentségként.

IMDb: 5.3 / Rotten Tomatoes: 20% / Metacritic: 37 / Filmsomnia: 50% / Összesen: 40%


4. Hellboy

Hiába az eltelt idő, sajnos ez a Hellboy nem az az adaptáció, amire tizenegy éve tűkön ülve vártunk. Nem sikerült megütnie a Guillermo del Toro által készített, 2004-es első és 2008-as második rész szintjét sem, sőt még jócskán alul is múlta azokat. A Hellboy egy csapnivaló képregény adaptáció, egy a szerepében lelkesen lubickoló David Harbourral és töméntelen öncélú brutalitással, amit csak tetőz a logikátlan történetvezetés!

IMDb: 5.2 / Rotten Tomatoes: 17% / Metacritic: 31 / Filmsomnia: 45% / Összesen: 36%

3. Fekete karácsony

Minden porcikáján érződik a készítők agresszív üzenet közlése, ami már a Charlie Angyalainál sem működött. Ez pedig oda vezet, hogy nincs történet még keret szinten sem, nincsenek karakterek és a 16-os karikának hála a gyilkosságok zömét nem is mutatják, mert az utolsó pillanatban mindig vágnak egyet. Cserébe van feszengő, kellemetlen érzés egy kis dühvel fűszerezve. A Fekete karácsony pedig, ezzel az idei legnagyobb blama lett, egy igazi celluloid katasztrófa, ami a horror rajongóknak ténylegesen fekete betűs ünneppé varázsolja a karácsonyt.

IMDb: 3.2 / Rotten Tomatoes: 40% / Metacritic: 50 / Filmsomnia: 10% / Összesen: 33%

2. Playmobil – A film

Az alkotók nem mennek rá a Playmobil figurák esetlenségére, a műanyag korlátaira, és hasonlókra – ennyire azért nem akartak a Lego nyomdokaiban lépni – viszont ezzel poénok sokaságát veszítették el. A játék-jelleg kidomborítása helyett a „mit csinálnál, ha hős lennél egy idegen világban, és ez hogyan hatna vissza a satnya és/vagy ostoba földi valódra?” irányvonalat követik, ezt viszont már nagyon sokszor láttuk, sokkal ügyesebben megcsinálva. Nem sokat dobnak a dolgon a dalbetétek sem. Eleve elég kockázatos ötlet volt ezt nem poénosan, hanem komolyan felvállalni. Összességében rettentően lapos, fantáziátlan és lelketlen alkotás, ami kólával is alig-alig megy el.

IMDb: 4.4 / Rotten Tomatoes: 18% / Metacritic: 25 / Filmsomnia: 40% / Összesen: 32%

1. Macskák

Hiába tart ott a technika, hogy nagy színészekből macskákat faragjon, ez a feldolgozás minden tekintetben súlytalan, nevetséges és egyáltalán nem méltó egyetlen elődjéhez sem. Ha valaki jó musical-re vágyna, akkor nézze meg a Cabaret-t, vagy a Sakkot. Ha pedig mindenképp a Macskákra vágyna, akkor színházba menjen érte. Ez most sajnos nem sikerült.

IMDb: 2.6 / Rotten Tomatoes: 18% / Metacritic: 32 / Filmsomnia: 30% / Összesen: 27%