Szinte hihetetlen, de ismét eltelt egy év, ami mozis szempontból elég felemásra sikeredett. A Filmsomnia szerkesztőségének tagjai idén közel 200 premier kritikát publikáltak, ami egészen elképesztő szám! Természetesen ennyi film közül volt amelyik egészen zseniálisra, és volt amelyik vállalhatatlanul rosszra sikerült. Ehhez mérten gyűjtöttük össze nektek az év 10 legrosszabb és legjobb filmjét.

Ahogy már megszokhattátok a rangsor nem csak a mi véleményünk alapján, hanem az IMDb, a Rotten Tomatoes, a Metacritic és a saját Filmsomniás értékeléseink átlagából született meg, hogy így még tisztább képet adhassunk arról, hogy melyek voltak az idei év legjobb és legrosszabb mozijai. A listákra csak olyan filmek juthattak fel, amik a magyarországi bemutatót illetően 2019. január 1 és 2018. december 31 között kerültek bemutatásra. Illetve mind a négy (IMDb, Rotten Tomatoes, Metacritic, Filmsomnia) említett filmes oldalon rendelkezett értékeléssel.

Tegnap a legrosszabbakkal kezdtünk, de most  következzen 2019 tíz legjobb alkotása!

+1 Joker

Sajnos a Joker nem fért fel az idei TOP 10-es listánkra, aminek oka az, hogy habár mi és a közönség egyaránt imádta Todd Phillips nem mindennapi képregény adaptációját, ezzel szemben a kritikusok már nem voltak annyira elragadtatva tőle. Éppen ezért rendhagyó módon szeretnénk, ha itt szerepelne, mint az idei év egyik legjobb filmje, még ha csak vigaszágasként is. 

Joker egy nagyon sötét és nyomasztó karakterrajz, de nem pusztán a címszereplőé, hanem Gotham City-é, valamint annak társadalmá-é is. Hiszen ebben a filmben Joker a protagonista és maga a város, valamint annak lakosai tetszelegnek az antagonista szerepében ez pedig egy hihetetlen bátor vállalás a rendező részéről. Todd Phillips ezzel az alkotással megtette az első és egyben legnagyobb lépést az A listás rendezők pódiumának irányába és nem lenne meglepő, ha ezután tárt karokkal fogadnák, hiszen a Jokerrel egy új klasszikus művet tett le az asztalra, ami tulajdonképpen túl nő a képregény adaptációkon és önmagában, mint független film is megállja/megállná a helyét.

IMDb: 8.7 / Rotten Tomatoes: 69% / Metacritic: 59 / Filmsomnia: 95% / Összesen: 78%

10. Volt egyszer egy… Hollywood

Volt egyszer egy… Hollywood a hibái ellenére nagyon szerethető alkotás, hiszen a korrajz és a karakterek, valamint a téma ad a műnek egy masszív atmoszférát. Persze a sok filmtörténeti utalás, a bensőséges poénok kirekeszthetik a nézőt, de még így is próbált a mester kedvezni azoknak, akik az eddigi filmjeinek szerelmesei, ráadásul itt található az általa valaha rendezett legbrutálisabb akciójelenet is.

IMDb: 7.9 / Rotten Tomatoes: 85% / Metacritic: 83 / Filmsomnia: 80% / Összesen: 82%

9. Mi

Peele ezúttal is egy horrorfilmbe csomagolt társadalomkritikát rendezett, ahogy azt első filmjének esetében is tette, de jelen alkotásával szintet lépett. Most már bonyolultabb szimbólum rendszerrel dolgozik és attól függően, hogyan dekódolja a látottakat a publikum többféleképpen is értelmezhető az alkotás. Az üzenet pedig rendkívül komoly és nagyon aktuális a mai világra nézve.

IMDb: 6.9 / Rotten Tomatoes: 93% / Metacritic: 81 / Filmsomnia: 95% / Összesen: 85%


8. Toy Story 4.

A film a harmadik részhez hasonlóan, szép lezárásként szolgál. Tom Hanks (Woody) és Tim Allen (Buzz) nem viccelt, amikor azt mondták, hogy nem bírták ki sírás nélkül a film végét. Az utolsó tíz perc ugyanis az előző részhez hasonlóan rendkívül meghatóra sikeredett, ezért nem kell csodálkozni, ha a jelenet során előkerül pár zsebkendő a nézőtéren. Hogy valóban az utolsó felvonását láthattuk-e a sztorinak, azt vétek lenne egyértelműen kijelenteni, hiszen a harmadik rész után se gondoltuk volna, hogy valaha visszatérnek hőseink. Ám véleményem szerint itt a tökéletes befejezése a történetnek, és talán ezt az alkotók is így gondolják.

IMDb: 7.9 / Rotten Tomatoes: 97% / Metacritic: 84 / Filmsomnia: 90% / Összesen: 88%

7. Az aszfalt királyai

James Mangold megcsinálta a közel tökéletes autóversenyes filmet Az aszfalt királyaival, amely ezek után nem csak címében használja ezt a megtisztelő jelzőt, hanem egyúttal az ilyen témával foglalkozó filmek trónjára is felül. Innentől pedig nagyon kemény dolga lesz annak, aki megpróbálja majd ezt a filmet túlszárnyalni, mert a léc most nagyon magasra lett felhelyezve. Mindezt persze nem csak magának köszönheti, hanem a jól szervezett és profi stábnak, valamint a színészeknek is, akik mind egytől egyig hatalmas alázattal álltak hozzá Ken Miles és Carroll Shelby karakterének és barátságának, a 60-as évek hangulatának, a Ford Motor Company és a Ferrari rivalizálásának és a Le Mans-i 24 órás autóverseny szabályainak és menetének részletes bemutatásához. Voltak ugyan csetlései és botlásai a múltban Mangoldnak, de követte az Azonosság, A nyughatatlan, A börtönvonat Yumába és a Logan által kitaposott ösvényt és sikerült elkészítenie eddig legjobb filmjét.

IMDb: 8.3 / Rotten Tomatoes: 92% / Metacritic: 81 / Filmsomnia: 95% / Összesen: 88%

6. Bosszúállók: Végjáték

A Végjáték első két-két és fél órája sem szűkölködik a látványos akció jelenetekben, de az utolsó fél órában lezajló összecsapásra tényleg nincs jobb szó az EPIKUS-nál. Csak úgy tobzódik az álleesős és karfába markolóan izgalmas pillanatokban. A befejező tíz percben pedig garantáltan mindenki a könnyeivel fog küzködni, annyira megható képsoroknak lehetünk szemtanúi, de szerencsére ekkor sem fordul át giccsbe. A Bosszúállók: Végjáték tehát tökéletesen zárja le a Marvel-moziuniverzum (első) tizenegy évét, miközben megalapoz az elkövetkező évek alkotásainak is. Epikus, megható és nagyon látványos! Egyértelműen ez minden idők egyik legjobb szuperhős filmje!

IMDb: 8.5 / Rotten Tomatoes: 94% / Metacritic: 78 / Filmsomnia: 95% / Összesen: 88%

5. Házassági történet


A film egy fájdalmas vallomás arról, hogy mennyire az életünk részévé tud válni egy másik ember és mennyire keserves tud lenni, amikor szinte ki kell szakítanod őt az életedből, hogy aztán újra megtaláld és felépítsd önmagad. S ha néha úgy is tűnhet, valójában nem lehet mindent teljesen elengedni. Amit együtt építettetek, együtt éltetek meg, együtt alkottatok, az örökre összeköt benneteket. A Házassági történet egy gyengéd film, ami a veszteség érzését próbálja meg nekünk átadni a maga húsbavágóan valóságos módján. Persze az összes történet a saját szubjektív valóját meséli el, de mindenki meg fogja találni benne a maga legfájdalmasabb (el)válásának történet.

IMDb: 8.2 / Rotten Tomatoes: 97% / Metacritic: 93 / Filmsomnia: 80% / Összesen: 88%


4. A kedvenc

A kedvenc tökéletesen bemutatja a politikai életet, a hatalmi köröket és azt, hogy kik és milyen körülmények között döntenek a világról ma is, államformától függetlenül. Lanthimos jellegzetességével teszi sajátjává az alkotást, amiidőnként humoros, de összességében elkeserítő. Precíz és mesteri, elejétől végéig izgalmas, és pontosan annyi figyelmet követel, amennyit tudunk rá szánni.

IMDb: 7.6 / Rotten Tomatoes: 93% / Metacritic: 90 / Filmsomnia: 100% / Összesen: 90%

3. Portré a lángoló fiatal lányról

A film jó festmény módjára bontakozik ki, egyik ecsetvonás követi a másikat. Az egyszerű és letisztult cselekményt a legfőbb erényei közé lehet sorolni. Szinte minden jelenet aranyat ér, a kevés felesleges kép mindössze kósza festékcsepp a vásznon. A főcím már előrevetíti a lassú, kidolgozott történetvezetést, valamint egy remek keretet is ad a filmnek. A drámaiság szintén prímán el van találva és remek összhangot alkot a filmben jelenlévő szellemes humorral.

IMDb: 8.3 / Rotten Tomatoes: 98% / Metacritic: 95 / Filmsomnia: 80% / Összesen: 90%

2. Az ír

Az ír Scorsese pályaösszegző műve. Rengeteg bújtatott utalást rejtett el, megidézve olyan korábbi alkotásainak szellemét, mint Taxisofőr, Dühöngő bika vagy Az aljas utcák. A filmet látva kétségtelen, hogy kevesen látják tisztábban az idő sürgető múlását, mint az italo-amerikai rendezőóriás. Scorsese, Pesci és De Niro 76, Al Pacino 79 éves, ami alapján komoly esély van rá, hogy Az ír utolsó közös filmje legyen ennek a legendás gárdánakA három és fél órás hossz első hallásra talán ijesztőnek tűnhet, ugyanakkor Scorsese képes tartalommal megtölteni a játékidőt, humorral és feszültséggel pedig lekötni a figyelmet anélkül, hogy közben az óránkra pillantgatnánk. Az elképesztő alakítások, a rendezőtől megszokott hangulat és a búcsúzás fájdalmassága a karrierje egyik legjobbjává teszi ezt a filmet.

IMDb: 8.2 / Rotten Tomatoes: 97% / Metacritic: 94 / Filmsomnia: 100% / Összesen: 93%

1. Élősködők

A karakterek szépen épülnek fel, mindegyik szereplő a helyén van, se hiány, se felesleg nincs. Mindig érdekes, ha egy film arra bazírozik, hogy a negatív szereplőknek akarjunk szurkolni, de az a helyzet, hogy ebben a történetben nincs egyértelműen kimondva, hogy ki a jó és ki a rossz. A társadalmakat átszövő, hivatalosan csak a statisztikákban megnevezett, a gyakorlatban azonban élesen diagnosztizálható osztálykülönbségek itt is, ott is szúrnak egyet, az ebből fakadó kényelmetlen feszültség módszeres felépítése adja a selyemzsinórt, mely végigkalauzol minket a történetben. Mindkét család hordozza a maga keresztjét, a 132 perces játékidő pedig bőven hagy helyet a fordulatok felvezetéséhez és kidolgozásához. Bong Joon-ho filmje nem véletlenül zsebelte be az Arany Pálmát, ez a film egyszerűen zseniális. A látványtól a történetig, a műfaji sokszínűségtől a fontos mondanivalóig minden megtalálható benne, ami egy remek filmhez kell. A színészek alakítása és a rendezői munka egy izgalmas, velős, szórakoztató és elgondolkodtató elegyet alkot, melyet kár lenne kihagyni.

IMDb: 8.6 / Rotten Tomatoes: 99% / Metacritic: 96 / Filmsomnia: 95% / Összesen: 94%