Szinte hihetetlen, de ismét eltelt egy év, ami mozis szempontból egész korrektre sikeredett. Ennek pedig a stúdiók is örülhetnek, hiszen a hírek szerint 2018-ban megdőlhet az eddigi bevételi rekord is. A Filmsomnia szerkesztőségének tagjai idén nem kevesebb, mint 180 premier kritikát publikáltak, ami egészen elképesztő szám, főleg a tavalyi, körülbelül 100-hoz képest. Természetesen ennyi film közül volt amelyik egészen zseniálisra, és volt amelyik vállalhatatlanul rosszra sikerült. Ehhez mérten gyűjtöttük össze nektek az év 20 legrosszabb és legjobb filmjét.

Ahogy már megszokhattátok a rangsor nem csak a mi véleményünk alapján, hanem az IMDb, a Rotten Tomatoes, a Metacritic és a saját Filmsomniás értékeléseink átlagából született meg, hogy így még tisztább képet adhassunk arról, hogy melyek voltak az idei év legjobb és legrosszabb mozijai. A listákra csak olyan filmek juthattak fel, amik a magyarországi bemutatót illetően 2018. január 4 és 2018. december 27 között kerültek bemutatásra. Illetve mind a négy (IMDb, Rotten Tomatoes, Metacritic, Filmsomnia) említett filmes oldalon rendelkezett értékeléssel.

Tegnap a legrosszabbakkal kezdtünk, de most  következzen 2018 húsz legjobb alkotása!

20. Kszi, Simon

Ezt írtuk róla: Hatalmas pozitív csalódásként éltem meg a Kszi, Simon című filmet. Mert annak ellenére, hogy ez a romantikus-vígjáték, első sorban a fiatalabb, tini korosztályt célozza meg, nyugodt szívvel mondhatom, hogy tizenöttől felfelé bárki megtekintheti, nem fog benne csalódni. Kellően van fűszerezve humorral, kitűnő retró zenékkel, többnyire szerethető karakterekkel és tanulsággal. (Jordáki Gábor)

IMDb: 7.2 / Rotten Tomatoes: 92% / Metacritic: 72 / Filmsomnia: 90% / Összesen: 83%

19. Bosszúállók: Végtelen háború

Ezt írtuk róla: A Bosszúállók – Végtelen háború sikeresen épít a Marvel moziuniverzum elmúlt évtizedére. Egy rémisztően érdekes főgonosszal és komplex gondolatokkal egészíti ki bombasztikus látványát, miközben remekül egyensúlyoz a jelenlévő karakterekkel, néhol esve csak logikai és aránybeli hibákba. Szórakoztató, látványos és sokszor meghökkentő. (Georgiadisz Leonidas)

IMDb: 8.5 / Rotten Tomatoes: 84% / Metacritic: 68 / Filmsomnia: 95% / Összesen: 83%

18. A víz érintése

Ezt írtuk róla: Guillermo del Toro egy közel tökéletes mesét készített felnőttek számára, ami nézőitől megkövetel egy bizonyos mértékű értelmi és érzelmi érettséget, valamint nyitottságot. Aki úgy érzi, hogy megfelel eme kritériumoknak, annak garantálom, hogy a Víz érintése maradandó élményt fog nyújtani. (Németh Gergő Zsolt)

IMDb: 7.4 / Rotten Tomatoes: 92% / Metacritic: 87 / Filmsomnia: 80% / Összesen: 83%

17. Hang nélkül

Ezt írtuk róla: Ritkán érezni ennyire személyesnek egy horrorfilmet. Ebben közrejátszhatott az is, hogy a rendező/főszereplő, John Krasinski (The Office sorozat) nem szereti a horrorfilmeket. Így, ennek a mozinak a középpontjában a család és nem az ijesztgetés áll. A hangkeverés valami elképesztő. Érezni a különbség a teljes csend és az apró háttérzajjal tarkított csend között, de van amikor óriási zaj töri meg ezt a “csendes” állapotot. A hangerő és a hangszín közti különbségek hihetetlenül erős kontrasztot adnak. Óriási munka lehetett így összerakni a háttérzajokat, van, hogy a legapróbb mozdulat is metál koncertnek érződik mikor közel a szörny. Továbbá, a Hang nélkül egy nagyon jó film a szülő-gyerek viszonyról és arról, hogy mi mindenre vagyunk képesek a gyermekeink érdekében. Egy nagyon eredeti ötlet, igazán egyedi módon tálalva. Nem bánom hogy a stúdió már be is jelentette a folytatást. (Kurdics Zoltán Gábor)

IMDb: 7.6 / Rotten Tomatoes: 95% / Metacritic: 82 / Filmsomnia: 85% / Összesen: 84.5%

16. Örökség

Ezt írtuk róla: Az Örökség a horror klisék helyett a család rémisztő aspektusaival borítja ki nézőit, amelyet a precíz kameramozgás, az alattomosan bekúszó zene és a szereplők fantasztikus alakítása tesz emlékezetessé. Egy nyers, fájdalmas történet a családok szellemi örökségéről, amely ütemezési hibái, valamint kissé túltolt fináléja ellenére is a diskurzus és elemzés termőtalaja. (Georgiadisz Leonidas)

IMDb: 7.3 / Rotten Tomatoes: 89% / Metacritic: 87 / Filmsomnia: 90% / Összesen: 85%

15. Keresés

Ezt írtuk róla: A Keresés egy kortárs krimi-thriller, amely egyszerre kiváló alakításokkal életre keltett nyomozós dráma, valamint egy remekül megírt társadalmi kritika a közösségi média hatásáról. Arról, hogy mennyire meghatároz minket, és, hogy mennyire eltérő online personánk a valóditól –mindezt igazán egyedi módon, kizárólag monitorokon, kijelzőkön keresztül elmesélve. (Georgiadisz Leonidas)

IMDb: 7.7 / Rotten Tomatoes: 92% / Metacritic: 71 / Filmsomnia: 100% / Összesen: 85%

14. Kutyák szigete

Ezt írtuk róla: Ne várjunk komplex történetet vagy váratlan fordulatokat, de itt nem is ez a lényeg: Wes Anderson újból egy sebészi pontossággal megszerkesztett remeket alkotott a nézőknek, kiváló animációval, remek humorral, és elég egyediséggel ahhoz, hogy kitűnjön. A történet picit vázlatszerű, a főbb karakterek pedig egyenetlenül vannak kidolgozva, és egy-két elképzelés mintha nem teljesedne be igazán, de ízig-vérig szórakoztató, kreatív és lelkes. (Georgiadisz Leonidas)

IMDb: 7.9 / Rotten Tomatoes: 89% / Metacritic: 82 / Filmsomnia: 90% / Összesen: 85%

13. Sosem voltál itt

Ezt írtuk róla: Lynne Ramsey folytatja kimagasló, precíz és kiváló pályafutását egy nyomasztó, lehengerlő és elgondolkodtató filmmel az erőszakról, annak hatásáról, és az emberi psziché törékenységéről, amelyet a fantasztikus vágás, a remek zene, és Joaquin Phoenix lebilincselően hátborzongató alakítása tesz kötelezővé. (Georgiadisz Leonidas)

IMDb: 6.8 / Rotten Tomatoes: 89% / Metacritic: 84 / Filmsomnia: 100% / Összesen: 85%

12. A hihetetlen család 2.

Ezt írtuk róla: A hihetetlen család 2. visszahozza kedvenc karaktereinket, és a klisékkel telepumpált központi narratíva köré bombasztikus, remekül megkoreografált akciójeleneteket, aktuális és kiváló családi témákat, és általánosságban egy kellemes, humorral teli kalandot épít fel, amely remek szórakozást jelent mindenki számára. (Georgiadisz Leonidas)

IMDb: 7.8 / Rotten Tomatoes: 94% / Metacritic: 80 / Filmsomnia: 90% / Összesen: 85.5%

11. Fekete Párduc

Ezt írtuk róla: Látszik, hogy nagyot akart fogni a Marvel ezzel filmmel és sikerült is neki. Komoly téma, kellő mennyiségű humor, a megszokott sztárparádé, egy teljesen új helyszín, amely újfent megbolygatta az univerzumot. A 2 óra 15 perc játék idő úgy elrepült, hogy csak néztem. A film tempóját már az in medias res kezdés is sugallja, ahol tömör 2 -3 percben elmesélik Wakanda és a Fekete Párduc eredettörténetét. (Ivány Bence)

IMDb: 7.4 / Rotten Tomatoes: 97% / Metacritic: 88 / Filmsomnia: 90% / Összesen: 87%

10. Csuklyások – BlacKkKlansman

Ezt írtuk róla: A Csuklyások – BlacKkKlansman egy borzasztóan, fájdalmasan aktuális és releváns alkotás, amely eszméletlenül napi kérdéseket taglal, mindezt úgy, hogy kiválóan vegyíti a humort és a komolyságot. Spike Lee újra nyeregben, remekek a színészi alakítások, és ugyan lehetne egy kicsit rövidebb, de ez nem tartja vissza attól, hogy bemásszon a néző bőre alá, aki sokkban távozhat a moziból. (Georgiadisz Lonidas)

IMDb: 7.6 / Rotten Tomatoes: 95% / Metacritic: 83 / Filmsomnia: 95% / Összesen: 87%

9. Fantomszál

Ezt írtuk róla: A Fantomszál egy mesterien szabott történet a párkapcsolatról, a szerelemről, az odaadásról, és a nehézkes egymáshoz szokásról, amelyet három főszereplőjének energikus, fenomenális alakítása tesz felejthetetlenné. Egy film a románcról, amely a küzdelmet is előhelyezi, mindezt egy a munkája felé teljesen elköteleződő művész szemszögéből. (Georgiadisz Leonidas)

IMDb: 7.5 / Rotten Tomatoes: 91% / Metacritic: 90 / Filmsomnia: 95% / Összesen: 88%

8. Pókember: Irány a Pókverzum

Ezt írtuk róla: A Pókember: Irány a Pókverzummal egy olyan animációs filmet tettek le az asztalra, amely minden Pókember rajongó szívét megörvendezteti. Egy igazi és a képregényekhez méltó Pókember film született, ami ugyan nem az MCU része, de úgy néz ki végre a Sony boszorkánykonyháján is megalkották a tökéletes receptet. (Ivány Bence)

IMDb: 8.8 / Rotten Tomatoes: 97% / Metacritic: 87 / Filmsomnia: 80% / Összesen: 88%

7. Mission: Impossible – Utóhatás

Ezt írtuk róla: A hatodik részre végre beérett a sorozat! Az Utóhatás ugyanis egy minden tekintetben végig gondolt, jól összerakott, akciódús és feszültséggel teli alkotás lett, amely várhatóan letarolja az összes nyári látványfilmet. Ütős blockbuster és emellett méltó folytatása az eddigi részeknek, ami nem csak M:I-rajongóknak kötelező látnivaló. (Majer Judit)

IMDb: 7.9 / Rotten Tomatoes: 97% / Metacritic: 86 / Filmsomnia: 90% / Összesen: 88%

6. A bűnös

Ezt írtuk róla: A képi világ nagyon szép és végig fenntartja a néző figyelmét, annak ellenére is, hogy a játékidő szinte teljes egésze alatt főszereplőnket nézhetjük, közelről és ugyanabban a környezetben, Oskar Skriver pedig olyan kiemelkedően munkálkodott a hangkeverés során, hogy csupán a telefonból szűrődő háttérzajokkal megjeleníti előttünk a helyszínt, legyen szó egy tetthelyről vagy egy mozgó furgon utasteréről. Egy ilyen projekt könnyen becsődölhet, hiszen egy színészen áll vagy bukik minden, de Jakob Cedergren  nehézség nélkül vesz minden akadályt, ami egy ilyen helyzetben fennállhat. Játéka nem lesz unalmas, a karaktert pedig úgy építi fel a semmiből, hogy szinte csak telefonon kommunikál másokkal és egy helyben ül. (Rideg Anita)

IMDb: 7.7 / Rotten Tomatoes: 99% / Metacritic: 83 / Filmsomnia: 95% / Összesen: 88.5%

5. Csillag születik

Ezt írtuk róla: A film összességében véleményem szerint siker. Ami engem igazából egész játékidő alatt elvarázsolt, azok az elképesztően jól összedobott zenék, Gaga egyszerű, de annál egyedibb és határozott karaktere, ami a filmben átalakul a sminkek, jelmezek és a hajkreációknak köszönhetően. A fentieket összevetve, számomra egy hatalmas kaland volt az egész film, minden percében úsztam az árral. Meglepetésként ért és kellemesen csalódtam, hogy Cooper a saját hangján énekelt, Gaga pedig hozta a tőle elvárt énekesi szintet, tehetsége azonban a színészi pályán is megmutatkozott. (Kovács Réka)

IMDb: 8.1 / Rotten Tomatoes: 90% / Metacritic: 88 / Filmsomnia: 95% / Összesen: 88.5%

4. Lady Bird

Ezt írtuk róla: Az alkotás legnagyobb erőssége, hogy nem akar több lenni annál, ami, mégpedig egy őszinte történet a felnőtté válásról. A film főszereplője a kamasz Christine, aki lázadásának jelképéül Lady Bird-nek hívatja magát, a kaliforniai Sacramentóban tengeti mindennapjait és szépen lassan szembenéz mindazzal, amivel minden tinédzsernek meg kell birkóznia; első szerelem, szex, beilleszkedési problémák, családon belüli konfliktusok, elvágyódás. Kétség sem fér hozzá, hogy a Lady Bird, az év egyik legőszintébb és legjobb filmje. (Paulus Barbara)

IMDb: 7.5 / Rotten Tomatoes: 99% / Metacritic: 94 / Filmsomnia: 90% / Összesen: 89.5%

3. Három óriásplakát Ebbing határában

Ezt írtuk róla: A Három óriásplakát Ebbing határában egy krimiként induló karaktertanulmány a düh megnyilvánulásairól, három eszméletlen alakítással életre keltett karakter függvényében, amelyet Martin McDonagh író-rendező humorral és elégtétellel prezentál a nézőknek. Míg a film második szegmense kissé eltávolodik a kezdeti hitelességtől, összességében egy fenomenális alkotás született, amely legfőbb erőssége a komplexitás és empátia, amellyel a társadalmi tényezőket és az emberi érzelmeket kezeli. (Georgiadisz Leonidas)

IMDb: 8.2 / Rotten Tomatoes: 91% / Metacritic: 88 / Filmsomnia: 100% / Összesen: 90%

2. Floridai álom

Ezt írtuk róla: Általánosságban egyszerre kering bennem egy cukormázas, színes, mesés képi világ, alig, szinte semmi zenével, valamint egy drámaian nyomasztó, azonban néhol szuper viccesen cuki és aranyos tartalom, forma. Nem könnyű átélni a kettősséget, ami végigvonul a történeten, s azon is túl egy egység felé haladva bátran, egy álmokkal övezett, talán boldogabb, játszin könnyedebb hangulat felé. (Demeter Zita)

IMDb: 7.6 / Rotten Tomatoes: 96% / Metacritic: 92 / Filmsomnia: 100% / Összesen: 91%

1. Ruben Brandt, gyűjtő

Ezt írtuk róla: Vizualitásában nagyon egyedi a film, talán olyan, mintha Dalí és Bosch stílusát Bunuel megfilmesítette volna, de nyilván nem ez történt – hiszen Krstic saját stílusa, ha úgy tetszik, kézjegye megtalálható minden egyes képkockán. A rendező egyébként maga is festő, és nagyon úgy tűnik, hogy tehetsége van a festővászon helyett filmvászonra „festeni”. Megelevenedni látszik tehát az ut pictura poesis elve egy modern képkeretben, úgyhogy a festészet és művészetkedvelőinek (is) páratlan élményt nyújt majd az alkotás. A pompás képi világhoz és kalandos történethez pedig gusztusos zenék társulnak majd, nagyon találó tehát ahogyan a rendező vélekedett filmjéről, mikor audiovizuális szimfóniának nevezte. Nem meglepő tehát, hogy Oscarra nevezték a filmet és számomra az sem lesz az, ha el is nyeri a díjat. (Tőzsér Virág)

IMDb: 8.0 / Rotten Tomatoes: 100% / Metacritic: 88 / Filmsomnia: 100% / Összesen: 92%