Ezekre az alkotásokra lesz érdemes odafigyelni a 11. Koreai Filmfesztiválon

Írta: Közzétéve: 2018-11-05
 

A rendkívül igényes eseménysorozatot évről évre nagyobb érdeklődés övezi, nézőszáma exponenciálisan növekszik, mára pedig Közép-Európa legnagyobb koreai filmfesztiváljává nőtte ki magát. Idén novemberben – immár 11. alkalommal – rendezik meg hazánkban a távol-keleti ország legjobbjaiból szemezgető Koreai Filmfesztivált. A tematikus filmhét során számos új és korábbi alkotással találkozhat az, aki november 5-11. között jegyet vált a meghirdetett vetítésekre Budapesten, Debrecenen, Pécsett vagy Szegeden. Az esemény nemcsak azért érdekes, mert az úgynevezett koreai hullám (hallyu) egy-egy filmművészeti darabkájával ismerkedhetünk meg, hanem mert ezáltal olyan filmekkel találkozhatunk, melyek saját hazájukban győzték le a Hollywood-i blockbuster-dömpinget és váltak egyúttal nemzetközileg is elismertté. A dél-koreai mozikban bemutatott művek népszerűségi listáját egyértelműen a hazai gyártású darabok vezetik, ezért mindenképpen érdemes egy pillantást vetni a fesztivál programjára, mely idén is magas színvonallal és rendkívül széles palettával várja az érdeklődőket.

A program szenzációja egyértelműen a nyitófilm, a Lee Chang-dong rendezésében készült Gyújtogatók lesz (magyar bemutató: november 8.). A mű szerepelt az idei Cannes-i Fesztiválon, ahol begyűjtötte a FIPRESCI-díjat és egy Arany Pálma-jelölést, de megfordult a Haifa-i, illetve a Toronto Nemzetközi Filmfesztiválon is. A kritikusok imádták, Dél-Korea pedig ezzel az alkotással száll majd harcba a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjért. Lee Chang-dongotrendívül tehetséges drámarendezőként tartják számon, és a Gyújtogatók sem ígérkezik egy könnyed vígjátéknak: 148 percen keresztül követhetjük végig az eseményeket Dzsongszu (Yoo Ah-in), a futárként dolgozó fiú szemszögéből, aki hosszú évek után találkozik gyerekkori szomszédjával, Hemivel (JeonJong-seo). A lány egy hosszabb utazás miatt megkéri Dszongszut, hogy vigyázzon a macskájára a távolléte alatt. Vissza azonban már nem egyedül érkezik, hanem Bennel(Steven Yeun – The Walking Dead), a titokzatos aranyifjúval, akinek szokatlan magatartása és még szokatlanabb hobbija gyanús lesz Dzsongszunak. A történet azonban nemcsak a hármas drámájáról fog szólni, kulturális és szociális kérdéseket is feszeget, megértéséhez és befogadásához azonban nem feltétlenül szükséges a koreai társadalom ismerete.

A nyitány után négy szekció műveiből válogathatnak majd az érdeklődők. A Friss szekció a legújabb koreai filmeket vonultatja fel, és elsősorban a koreai film irányaira fókuszál. Ezen csoportosítás műfaji lefedettsége páratlan, drámától a krimin keresztül, a fantasy-n és a vígjátékon át egészen a romantikus filmig minden megtalálható (Harcban az istenekkel: A két világ, A kotnyeles nyomozó 2.: Akcióban, A 7-es szoba, Veled vagyok, Az asztal, Női sorsok, Detektívkirály, Boszorkány: 1. rész – Felfordulás).

Az Arcok szekció főszereplője E J-yong rendező lesz, aki filmjei mellett jelenlétével is erősíti a fesztivált. A direktor a Koreai Filmművészeti Akadémián végzett, 1998-ban debütált az An Affair című filmjével, mellyel már pályája elején kivívta a nemzetközi szakma figyelmét és elismerését. A repertoárban ezúttal az Eltitkolt botrány című, a Csoszon-korban játszódó kosztümös, fajsúlyos történelmi drámájával, az Én csodás életem című, szívszorító családi drámájával, a Színésznőkcímű áldokumentumfilmjével, valamint az erős társadalomkritikát megfogalmazó, egy bacchusos nő nem mindennapi történetéről szóló Egy gyilkos asszonnyaltalálkozhatunk – utóbbi vetítése után beszélgetésre kerül sor a rendezővel.

Az Extra (Csendes álom) szekció alkotásait idén Vincze Teréz, az ELTE Filmtudomány Tanszékének adjunktusa válogatta össze, a kategóriában olyan független, kisebb költségvetésű filmek kaptak helyet, melyek a monumentális művek fősodrától távolabb helyezkednek el, ugyanakkor minőségükben bőven felveszik azokkal a versenyt (Kávébarátok; Boldog karácsonyt, Mo úr!; Az asztal; Egy csendes álom). Témájukban és történetvezetésükben kifinomultabb művek, mint például a sokak által várt Kávébarátok, mely egy férfi és egy nő véletlenszerű találkozásáról, majd rendszeresített, de kávéházra redukált, egyre intimebbé váló beszélgetéseiről szól. Igazi csemegének ígérkezik a kevert műfajok kedvelői számára a Karlovy Vary Filmfesztivált megjárt Boldog karácsonyt, Mo úr!, mely egy fekete-fehér vígjáték drámai elemekkel és mély mondanivalóval, családi kapcsolatokról, az élet nagy kérdéseiről.

A Fókusz szekció idén a Koreai Filmművészeti Akadémia(KAFA) rövidfilmjeiből merít, melyet az iskola diákjai készítettek tanulmányaik során. A speciális gyakorlati program 2006-os elindítása óta sok olyan rendező is bekerült a filmipari elitbe, akik első munkáikat ebben az intézményben készítették el, így a mostani válogatásra bátran tekinthetünk úgy, mint a jövő rendezői generációjának első szárnypróbálgatásaira. Négy szakaszban, összesen 15 rövidfilmet hoztak el hozzánk, melyekre a belépés díjtalan, de előzetes regisztrációhoz kötött.