Bébibumm (Telle mére, telle fille – 2017) [Kritika]

by on 2017-08-04
 

A hollywoodi vígjátékok tömkelegében igazi felüdülés volt egy francia mozira beülni. Magyarországi lakosként könnyebb azonosulni az európai szereplőkkel, mint tengerentúli társainkkal. A 35 éves rendező Noémie Saglio bevallottan feminista filmeket készített eddig és most sem tett másképp. Egy igazi női filmet láthatunk, ami az anyaság körül forog bemutatva a pozitív és negatív oldalait egyaránt.

A 47 éves Mado (Juliette Binoche) együtt él lányával a 30 éves Avril-lel (Camille Cottin) és annak férjével Louis-sal (Michaël Dichter). Avril kapcsolata egyikükkel sem a szokványos anya-lánya, vagy férj-feleség viszony, sokkal inkább a fordítottja. Mado úgy viselkedik, mintha ő lenne a gyerek: a lánya lakásán lakik, az ő fizetéséből él, és rendkívül felelőtlenül viselkedik. Louis pedig a szakdolgozatát írja, így Avril az egyedüli kenyérkereső ebben az érdekes családban. Mindennapi életüket felborítja a hír miszerint Avril anyai örömök elé néz. Mado nehezen viseli, hogy lányának gyermeke lesz, ezzel megfosztva őt eddigi posztjától. Felindultságában lefekszik volt férjével, amikor szintén egy új élet fogantatik. Így egy egészen szokatlan helyzet áll fel, ugyanis anya és lánya egyszerre lesznek terhesek. A rendezőnő egy interjúban elárulta, honnan jött az ihlet. A film forgatókönyvírójával, Agatha Pastorini-vel együtt nézett egy tv-showt, amiben olyan anya-lánya párosok nyilatkoztak, akik egyszerre várták gyermekeiket, mindemellett pedig egyik barátnője is hasonló cipőben járt annyi különbséggel, hogy ő mostohaanyjával kerültek ilyen helyzetbe. A filmben további bonyodalom, hogy Mado elhiteti Avril-lel, hogy terhességét megszakította, így életük mindaddig megint halad a megszokott úton, amíg fény nem derül az igazságra.

Ekkor veszi kezdetét a mindaddig infantilis anya felnőtté válása. Kénytelen lejjebb adni egoizmusából a családja és saját maga érdekében. Eközben lánya is jelentős személyiségfejlődésen megy keresztül, amikor minden rosszra fordul körülötte: nehézségekbe ütközik a munkahelyén, Louis-sal átköltöznek anyósékhoz, akiket nehezen visel el, majd férjével is összevesznek, de mindeközben apja a karmester Marc (Lambert Wilson) végig támogatja őt. A nő munkája és élete között érdekes párhuzamot lehet vonni. A munkahelyén azt a feladatot kapja, hogy hozzon létre egy új légfrissítőt, ami semlegesíti a mellékhelységben keletkezett szagokat. És ahogy a munkahelyén úgy a magánéletében is ki kell iktatnia a felgyülemlett sz…, akarom mondani végterméket, és annak kellemetlen utóhatásait. Míg a munkájában ez nem sikerül, addig privát életében sikerrel veszi a feladatot. A film vége kiszámítható happy end, de ennek ellenére egy kerek történetet kapunk rengeteg érzelemmel megtöltve.

Főszereplőinkkel felülhetünk a terhesség által kiváltott érzelmi hullámvasútra, melyen együtt szoronghatunk és nevethetünk velük. A karakterek kidolgozottak és humor is akad bőven. Ugyanakkor néhány zavaró tényező is található a filmben, ilyen például a zene, amit túl soknak éreztem. Ugyanaz az idegesítő dallam kísérte végig a filmet, amit bőven elég lett volna egyszer alávágni. Továbbá a francia nemzeti egoizmus végig érezhető: francia zenei betétek, vágóképeknek használt párizsi nevezetességek, saját filmjeikre való utalás (Avril a Jöttünk, láttunk visszamennénk, eredeti nevén Les visiteurs-ból ismert ikonikus és kissé életképtelen Zsákfos karakterét hasonlítja anyjához). Az igazi korkülönbség a két színésznő közt 14 és fél év, ami ront a hitelességen. Az 53. évét taposó Juliette Bichon korántsem néz ki még 47-nek, míg a lányát alakító 38 éves Camille Cottin-on azonban jobban látszanak az évek, így olyan érzést keltenek, mintha két testvért látnánk a vásznon és nem egy anya-lánya párost. Néhány beállításnál még azt is nehéz eldönteni melyikük az idősebb. A Bébibumm ezeket leszámítva minden téren azt hozza, amit egy vígjátéktól elvárunk, habár a poénokat itt-ott kissé túlerőltették: például az apa karakterének szexmániás beagle-jét, aki valamiféle kutya-szextárskereső oldalon válogat az ebek közül egy tableten, ez a jelenet már zavaróan elrugaszkodott a realitástól.



70
Értékelés
Bébibumm
Összességében
Anya és lánya egyéni és együttes személyiségfejlődését láthatjuk poénokkal tarkítva. Egy igazi csajos mozi, amire érdemes beülni az anyukánkkal.
Pozitívumok
Vicces és szerethető karakterek
Kerek történet
Negatívumok
Néha túlságosan is elrugaszkodik a valóságtól
Irritáló filmzene